Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Choćbyś posiadał najlepszy produkt lub usługę, ale nie inwestował w reklamę – nic nie zdziałasz. Za sprawą bijących rekordy oglądalności platform video takich jak YouTube czy TikTok – format wideo, zyskał na popularności w 2021 roku – możesz z łatwością dotrzeć do swoich odbiorców i wywołać w nich konkretne emocje. Film zdecydowanie wyprzedza klasyczne treści pisane czy graficzne. Nic więc dziwnego, że wiele firm dołączyło do tego trendu i inwestuje w filmy reklamowe. W tym wpisie zajmę się tematem reklamy video. Przedstawię Ci kilka etapów, które są niezbędne, aby nakręcić profesjonalny spot reklamowy. Dowiedz się, o czym musisz pamiętać oraz z jakimi kosztami się liczyć? 

  

Czym jest spot reklamowy?  

  

Najprościej mówiąc spot reklamowy to film o długości od 30 sekund do kilku minut. Jego celem jest wywołanie emocji i pożądanych zachowań konsumenckich. 

  

Spot reklamowy – główne cele  

  

Zwiększenie sprzedaży  

Zadaniem spotu reklamowego jest wywołanie reakcji u klienta tzw. call to action. Jednak każdy spot, nawet ten sprzedażowy, warto ubrać w pewną historię, która zawiera 4 fazy: zaciekawienie, prezentacja produktu lub usługi, zbijanie obiekcji i domykanie sprzedaży. Budowanie story, kreowanie bohatera i wciągnięcie widza w opowieść jest niezwykle ważne. Co jednak w przypadku produkcji spotu do telewizji? 

Standardowy czas emisji spotu telewizyjnego wynosi 30 sekund. Wtedy postaw na jedno hasło, przesłanie i prostą historię. Na końcu każdego spotu przedstaw konkretnie, co klient powinien zrobić, aby zdobyć produkt.  

  

Zbudowanie świadomości marki, produktu, usługi  

Spot reklamowy może przybrać również formę wizerunkową. Tego typu filmy tworzone są zazwyczaj dla produktów lub usług, które wchodzą na rynek i są trendsetterami w danym obszarze. Treść ma zaciekawić odbiorcę i zachęcić do samodzielnego zgłębienia tematu. Ważne, aby agresywnie i na siłę nie zmuszać widza do kupna produktu. To może odstraszyć klientów. 

  

Informacja o nowym produkcie lub rozwoju firmy
  

Spot reklamowy może także pełnić funkcję „podtrzymującą kontakt z klientami”. Taka forma video jest idealnym pomysłem na zaprezentowanie nowego produktu lub pokazania rozwoju firmy. 

  

Produkcja filmów reklamowych  

Skoro masz już określony cel filmu, czas przystąpić do działania!   

  

1. Inspiracja  

Zanim zaczniesz poszukiwania profesjonalnej ekipy filmowej, warto popracować nad scenariuszem lub jego zarysem. Świat filmu i reklamy chyba widział i odkrył już wszystko, dlatego jeśli nie masz dużego budżetu, który pozwoli Ci zrealizować film z zaawansowanymi efektami 3D to postaw na sprawdzone rozwiązania. Zainspiruj się! Zacznij oglądać rozwiązania innych. Nie zrozum mnie źle – nie piszę tutaj o tworzeniu plagiatu, a jedynie szukaniu formy, pomysłu. Szeroki research i znalezienie visuali, które ci się podobają, ułatwi pracę agencji lub firmie, która stworzy dla Ciebie Twój wymarzony spot reklamowy.   


2.
Poszukiwania ekipy 

Jeśli zebrałeś już wszystkie inspiracje, wiesz jakie ujęcia Ci się podobają i masz określony cel filmu – wyślij zapytanie do firm realizujących produkcje video. Oczywiście, nie otrzymasz gotowej oferty od razu w pierwszym mailu, ale zebrane informacje pomogą firmie w opracowaniu briefu. Brief to zestaw pytań dotyczący produkcji. Znajdują się w nim pytania np. o deadline, budżet czy wspomniane inspiracje. Po wypełnieniu takiego planu – otrzymasz wstępną ofertę. Jeśli na tym etapie wyklaruje się już fabuła spotu reklamowego (np. określisz, że spot ma trwać maksymalnie 30 sekund, i bazować na packshotach produktu i do tego chcesz wykorzystać lektora) to filmowiec mniej więcej jest w stanie oszacować koszt i potrzebny czas na wykonanie takiego zlecenia. Jednak jeśli marzysz o viralowym spocie, bardzo kreatywnym i nie masz ukształtowanej wizji, prawdopodobnie otrzymasz propozycję zaangażowania scenarzysty do projektu. Na tym etapie zazwyczaj musisz już wybrać firmę, której w pełni zaufasz w tworzeniu i realizacji scenariusza. 

  

Jeśli od początku wiesz, że twój spot reklamowy musi “wyrwać z butów oglądającego”, a budżet jest nieograniczony, to możesz zaprosić kilka agencji do złożenia propozycji i z ich pomysłów wybrać jedną – najlepszą. Jednak to rozwiązanie zarezerwowane jest dla największych w branży. Jeśli twój budżet nie przekracza min. 20 000 zł, prawdopodobnie wcześniej  wspomniane przeze mnie agencje nie będą zainteresowane złożeniem wstępnych propozycji kreacji.  

  

3. Produkcja 

Jesteś po pierwszych rozmowach z różnymi firmami? Wybrałeś tę jedyną i udało się ustalić zakres działań, deadline, budżet oraz stworzyć scenariusz? W takim razie można przystąpić do najważniejszego etapu – produkcji! Tutaj wiele zależy od budżetu oraz twojej umowy z ekipą realizującą. Zazwyczaj produkcję rozkłada się na wykonawcę i zleceniodawcę. Do obowiązków zleceniodawcy często należy udostępnienie lokalizacji, produktu, pracowników, statystów, zapewnienie cateringu czy zakwaterowania dla ekipy. Technikalia związane z harmonogramem prac oraz rzeczami technicznymi ustala wykonawca.  

  

4. Dzień zdjęciowy 

Krem de’la cream dla filmowca. Jeśli solidnie przepracowaliście okres preprodukcji, dzień zdjęciowy będzie przyjemnością. W tym momencie musisz oddać dowodzenie ekipie, której powierzyłeś wykonanie zadania. Oni wiedzą co robić. Bądź jednak cały czas blisko, może się okazać, że w trakcie zdjęć pojawią się decyzje, które musi podjąć inwestor. Nie bój się zapytać ekipy filmowej o podgląd wykonanych ujęć. Jest to ostatni moment na poprawki i zmiany – później będzie już za późno. Klasyczny dzień zdjęciowy trwa 12 godzin (z godzinną przerwą).   

  

5. Postprodukcja 

Do działań postprodukcyjnych możemy zaliczyć: czas montażu, color gradingu i udźwiękowienie. Po określonym w umowie czasie dostaniesz swój upragniony produkt. Przy zawieraniu umowy zadbaj o zapis dotyczący możliwości wprowadzenia poprawek. Ustal, ile możliwych jest do wykonania wersji poprawek oraz w jakim terminie zmiany powinny być wprowadzone. 

  

6. Publikacja.
  

Spot reklamowy już czeka na Twoim dysku, pora go opublikować. Tak jak wspomniałem na początku, rosnącą popularnością cieszą się platformy takie jak TikTok czy Instagram. Wykorzystaj to. W umowie z ekipą filmową zawrzyj klauzulę, aby gotowy materiał przekazany był w kilku formatach.  

  • 16:9, czyli format pionowy to podstawa na YouTube i do innych standardowych nośników. 
  • Filmy reklamowe w kwadracie lub formacie 9:16 – idealnie będą pasować na TikToka czy Instagramia.  

  

Zamów spot reklamowy 

  

Mam nadzieję, że pokrótce omówiłem temat spotów reklamowych. Jeśli masz jakieś pytania, napisz maila na adres: brzezina.pawel.tr@gmail.com. 

Z chęcią odpowiem i pomogę.