Jednym z etapów produkcji filmu jest wybór odpowiednich osób do realizacji zadania. Niezwykle ważną funkcję pełni operator kamery filmowej. Na jego barkach spoczywa ciężar powodzenia projektu. To właśnie od jego umiejętności i doświadczenia zależy czy Twój produkt odniesie sukces sprzedażowy. W dzisiejszym wpisie omówię rolę operatora kamery filmowej oraz podpowiem jakiego filmowca wybrać, aby idealnie wykonał powierzone mu zadanie. 

Operator kamery – rola na planie 

Żaden spot reklamowy, teledysk, czy film wizerunkowy nie powstał bez zaangażowania operatora kamery. W zależności od budżetu i zaawansowania scenariusza, do realizacji wcześniej wymienionych form potrzeba ludzi. Film można stworzyć w pojedynkę oraz w kilkadziesiąt osób. Jednak na planie zawsze zobaczymy operatora. Obowiązki i zadania filmowca w każdym projekcie są inne, jednak możemy wyróżnić trzy najczęściej występujące zestawienia:

1. Filmowiec w pojedynkę 

Zaangażowanie tylko operatora zazwyczaj jest wynikiem realizacji prostej formy w niskim budżecie lub produkcji bardzo specjalistycznego materiału. Można by pomyśleć, że na działania w pojedynkę decydują się tylko początkujący filmowcy – nic bardziej mylnego. Doświadczeni operatorzy często podejmują się takich zleceń, jednak musi zajść kilka zmiennych. Przykłady filmów realizowanych tylko przez jedną osobę:  

  • Relacja z wydarzenia. Udział w konferencji trwającej 10 h, z której powstanie 2-3 minutowy materiał. 
  • Reklama nowego modelu roweru górskiego w terenie.  
  • Wypowiedź prezesa spółki na temat wyników kwartalnych firmy. 

Dlaczego powyższe filmy mogą być zrealizowane tylko przez jednego filmowca? 

 

Po pierwsze – światło – to ono tworzy magię kina, bez niego nawet najlepsza kamera nie zarejestruje dobrego materiału. W każdym z trzech przykładów możemy skorzystać ze światła zastanego i będzie to akceptowalne. Jedynie przy wypowiedzi prezesa i przy ewentualnych wywiadach z konferencji możemy posiłkować się mobilnymi lampami led do doświetlenia postaci, ale nie potrzebujmy angażować ekipy oświetleniowej.   

  

Po drugie – dźwięk – bardzo ważny aspekt każdego filmu. Pokuszę się tutaj o stwierdzenie, że dźwięk jest ważniejszy od obrazu. Dlatego w procesie planowania budżetu filmu, warto uwzględnić dźwiękowca, który skupi się tylko na swoim zadaniu. W przykładach powyżej nie występują dialogi, a jedynie proste wypowiedzi. Do zebrania dźwięku wystarczy w tym przypadku mikroport lub mikrofon reportażowy.  

  

Po trzecie – możliwość dubli – ujęcia do reklamy nowego modelu roweru oraz wypowiedź prezesa możemy powtórzyć. Co jednak w przypadku konferencji? Oczywiście tutaj zdarzają się sytuacje nie do powtórzenia,  np. przywitanie gości. Jednak relacja z wydarzenia, daje nam spore pole do popisu. Podczas wydarzenia trwającego kilka godzin, możemy zebrać bardzo dużo materiału i stworzyć z niego dobry film.

2. Operator kamery staje się reżopem

Sytuacja, w której projekt jest bardziej skomplikowany niż relacja z wydarzenia. Do stworzenia dobrego filmu potrzeba większej ekipy, w skład której wchodzi: operator, oświetleniowiec, dźwiękowiec oraz asystent lub kierownik produkcji. Jest to najpopularniejsze zestawienie do realizacji wszelkich form do Internetu, w których budżet oscyluje w przedziale 6000 – 30 000 zł. Taki skład, może stworzyć dobrą reklamę, film wizerunkowy czy teledysk. Operator kamery filmowej wciela się także w rolę reżysera – nazywany jest reżopem. Czasami pomaga też przy dopracowaniu scenariusza oraz organizacji produkcji. 

3. Spot reklamowy do telewizji lub film fabularny

Czas przejść do najbardziej zaawansowanych produkcji – filmów, które realizowane są do telewizji, kina, a w ostatnim czasie i do Internetu. Mowa tutaj o produkcjach posiadających budżet powyżej 50 000 zł. Rola operatora jest tutaj zgoła inna, aniżeli w projektach omawianych poprzednio. Operator stoi na czele pionu operatorskiego i nadzoruje cały proces rejestracji materiału. Zazwyczaj nie stoi fizycznie za kamerą, a ma od tego osobę zwaną szwenkierem. Operator ściśle współpracuje z reżyserem oraz pionem oświetleniowym. Filmowiec nie ma także wpływu na scenariusz. Tym zajmuje się agencja kreatywna oraz klient. Jego zadaniem jest przełożenie scenariusza na film. Na planie takiej produkcji zaangażowanych jest kilkadziesiąt osób i każda ma ściśle określone zadanie do wykonania. Nie ma czasu na improwizacje – do wykonania jest plan.  

Jakiego operatora wybrać do swojego filmu?  

Mam nadzieję, że omówione przeze mnie trzy możliwości konfiguracji ekipy realizatorskiej, nakreśliły Ci już jakiego operatora potrzebujesz. Wiele zależy od twoich wymagań względem filmu oraz oczywiście budżetu. Idealny operator to wcale nie ten realizujący filmy w Hollywood. Oczywiście jego portfolio będzie robiło wrażenie, ale może okazać się, że nie ma on doświadczenia w produkcjach z mniejszym budżetem, np. nie wcieli się w rolę reżysera lub nie ustawi sam światła, ponieważ w poprzednich projektach miał od tego ludzi. Dlatego niezwykle istotne jest to, aby operator filmowy miał w swoim portfolio filmy podobne do Twojego i w podobnym budżecie. 

  

Operator kamery – wynagrodzenie 

Pieniądze to temat tabu, ale w branży filmowej każdy zna swoje stawki i nie krępuje się o nich mówić. W projektach, w których występuje duża ekipa, zazwyczaj działa się na stawkach per dzień. Dzienna stawka operatora to koszt w granicach 1000-2500 zł. Inną kwotę możesz otrzymać, jeśli na głowie operatora będzie także reżyseria oraz część produkcji. Wtedy zazwyczaj usłyszysz stawkę per film. 

Chcesz wycenić swój film?  

Mam nadzieję, że po krótce wyjaśniłem Ci, jakie są zadania i obowiązki operatora kamery filmowej. Wiesz już, że jego rola zmienia się w zależności od projektu. Jeśli potrzebujesz wycenić swój film oraz sam nie wiesz jakiej ekipy potrzebujesz – napisz do mnie. Z chęcią odpowiem i pomogę.